Episodul 1. Germania.

E mult zgomot pe rețelele sociale. Suntem asaltați cu informații referitoare la pandemia de coronavirus. Cu toate acestea, există multă reticență în a aborda un subiect important, o frică prezentă constant în mințile antreprenorilor – insolvența. 

Nu vorbim despre acest subiect tabu, puternic stigmatizat – atingem tangențial doar, în grabă, subiectul restructurării, mai mult ca deziderat, dar insolvența e prezentă în mult prea puține articole, și doar sub forma unor cifre și predicții.

Așadar, vom lua drumul mai puțin bătătorit și vom începe o serie de articole despre insolvență. Începem prin învăluire - vom prezenta întâi măsurile excepționale adoptate de alte state europene în domeniul insolvenței – urmând să discutăm măsurile luate, oportunitățile ratate, și ce se mai poate salva în România în domeniul insolvenței.


Conform prevederilor anterioare, în cazul lipsei de lichiditate (Zahlungsunfähigkeit) sau a supraîndatorării (Überschuldung), administratorii unei societăți sunt obligați să depună o cerere de deschidere a procedurii insolvenței în termen de trei săptămâni.

Sancțiunea?  Activarea răspunderii civile și penale. În plus, administratorii sunt răspunzători pentru plățile efectuate după apariția stării de insolvență, cu excepția cazului în care aceste plăți ar fi fost efectuate și de către „omul de afaceri prudent și diligent”. Exista, pe bună dreptate, îngrijorarea că din cauza efectelor economice ale pandemiei COVID-19, un număr foarte mare de companii ar fi trebuit să își solicite insolvența.

În plus, existau numeroase restricții și obstacole în acordarea împrumuturilor și a altor forme de asistență financiară companiilor în dificultate. 

Pentru a atenua consecințele cauzate de pandemia COVID-19, legiuitorul a adoptat Legea de suspendare a insolvenței (impropriu zis), cu efecte retroactive din 1 martie 2020.

ac-almelor-9HiCRY11-CI-unsplash.jpg

Măsuri:

  • Suspendarea deschiderii procedurii insolvenței. Obligația administratorilor de a solicita deschiderea procedurii insolvenței este suspendată până la 30 septembrie 2020, sub condiția ca insolvența să fie cauzată de pandemia COVID-19 și să existe perspective de supraviețuire a afacerii. Și pentru că e dificil de determinat întrunirea acestor condiții, legiuitorul a introdus o prezumție: dacă debitorul nu era insolvent la 31 decembrie 2019,  se presupune că insolvența este datorată pandemiei COVID-19.

  • Cererile de insolvență ale creditorilor sunt, de asemenea, restricționate. Cererile de insolvență depuse de creditori între 28 martie 2020 și 27 iunie 2020 impun ca motivul deschiderii procedurii de insolvență să fi existat deja la 1 martie 2020.

  • Legea nu tratează problema răspunderii penale și civile a administratorilor în cazul neplății contribuțiilor sociale sau a impozitelor.

  • Plăți în perioada suspectă. Plățile care servesc la menținerea sau reluarea operațiunilor curente sau la punerea în aplicare a unui plan de restructurare sunt considerate a fi efectuate cu diligența unui om de afaceri prudent și, prin urmare, nu vor angaja răspunderea administratorilor.

  • New money. Împrumuturile și garanțiile acordate în perioada de suspendare (30 septembrie 2020) nu sunt considerate a fi o contribuție imorală ( sitenwidrig ) efectuate cu scopul de a întârzia deschiderea procedurii de insolvență. Prin urmare, nu se angajează răspunderea creditorilor.

  • Rambursarea până la 30 septembrie 2023 a împrumuturilor noi acordate în perioada de suspendare nu poate fi considerată o „discriminare a creditorilor/ în dauna creditorilor” ( gläubigerbenachteiligend ) și, prin urmare, nu poate fi contestată și anulată în cadrul unei proceduri ulterioare.

  • Acte în perioada suspectă. O serie de acte juridice (precum  furnizarea de garanții, altele decât cele convenite inițial; reducerea termenelor de plată; și   acordarea unei facilități de plată) nu pot fi contestate în procedurile de insolvență ulterioare, decât dacă partenerul contractual a știut că eforturile de restructurare și finanțare ale societății nu erau adecvate.

  • Finanțări ale acționarilor. Pentru a facilita împrumuturile acordate de către acționari, noile împrumuturi ale acestora acordate în perioada de suspendare nu mai sunt supuse subordonării în procedura insolvenței în cazul procedurilor deschide până la 30 septembrie 2023.

  • Rambursarea împrumuturilor acționarilor (inclusiv dobânda „rezonabilă”) nu este considerată a fi dezavantajoasă pentru alți creditori și, prin urmare, nu mai poate fi contestată în cadrul unei insolvențe ulterioare dacă această plată a fost făcută până la 30 septembrie 2023.

Next
Next

Dacă nu noi, cine? Dacă nu acum, când?